Maloobchodní tržby v únoru zpomalily na 1,6 %

Ekonomický komentář Jakuba Seidlera, hlavního ekonoma ČBA
Maloobchodní tržby v únoru zpomalily na 1,6 % ilustrační foto
Maloobchodní tržby (bez automobilů) v únoru nezopakovaly lednové pozitivní překvapení, když jejich meziroční růst dosáhl 1,6 % a zaostal tak za očekáváním analytiků dle Reuters ve výši 2,3 %. Pozitivní zprávou však je, že lednové hodnoty byly revidovány dále směrem nahoru z 2,4 na 3,2 % (graf 1).  Zmíněné hodnoty jsou očištěny o vlivy počtu pracovních dní, bez tohoto očištění reálné tržby meziročně vzrostly o silných 6,1 %, což je do velké míry vliv přechodného roku. 

Z meziměsíčního pohledu (po sezónním očištění) tržby v únoru reálně poklesly o 0,8 %, zatímco v předchozích čtyřech měsících rostly. Zároveň jde o nejsilnější meziměsíční pokles od března minulého roku. Pokles byl v tomto ohledu relativně plošný a zaznamenaly jej jak prodeje potravin (-0,8 % mom), tak nepotravinářského zboží (-0,8 %) i pohonných hmot (-1 %).  Růst nastal jen u prodejů automobilů (+1,1 %). Únorový meziměsíční pokles tržeb je však nutné vzít do kontextu velmi silných lednových čísel, které patrně souvisely s povánočními slevami. 

V meziročním srovnání pokračoval již třetí měsíc v řadě růst tržeb, ačkoli oproti silnému lednu zvolnil (1,6 % po 3,2 %). V případě potravin meziroční dynamika nepatrně zrychlila o 1,1 % po 0,8 % v lednu, u nepotravinářského zboží pak zpomalila na 2,4 po 4,5 %. Meziroční hodnoty jsou očištěny o rozdílný počet dní, který byl v letošním roce ovlivněn i přechodným rokem. Bez očištění jsou tak meziroční hodnoty citelně vyšší (graf 2 a 3), u potravin přesahují 5 % a u nepotravinářského zboží dosahují téměř 7 %. 

Únorové maloobchodní tržby tak sice vykazují příznivější dynamiku oproti loňskému roku, nicméně potvrzují, že lednová čísla byla do jisté míry specifická a k natolik skokovému zlepšení spotřebitelské poptávky nedochází. Pokud bychom lednové a únorové hodnoty zprůměrovali, jsou lehce nad průměrem loňského roku a potvrzují tak mírné zotavování spotřebitelské poptávky. To jde ruku v ruce i s posledním vývojem spotřebitelské důvěry, která se sice zlepšuje, ale stále zůstává v mírně „krizovém“ módu (graf 4). Obdobné šetření Evropské komise u domácnosti také naznačuje, že tuzemské domácnosti začínají být méně negativní vůči velkým nákupům, což by mělo být pro spotřebu také příznivé (graf 5), ale jde o zlepšování spíše pozvolné. I přes postupné zotavování tržeb v posledních měsících však zůstává jejich celková úroveň o 4 % pod průměrnou úrovní roku 2019 (graf 6) a bylo by v letošním roce spíše pozitivním překvapením, kdyby se v průběhu letošního roku opět dostaly na tuto úroveň.