Struktura růstu: spotřeba podporuje, průmysl a export oslabují, při pouze nepatrném zvýšení produktivity kvůli strukturálně napjatému trhu práce
Mezičtvrtletní růst hrubého domácího produktu (HDP) ve druhém čtvrtletí překvapil svým výraznějším zpomalením na 0,2 % z 0,7 % v prvním čtvrtletí letošního roku (tam či v dřívějším čtvrtletí proběhla mírná pozitivní revize). Především soukromá spotřeba, obchod, stavebnictví podpořily jeho růstu, zatímco zahraniční obchod a zpracovatelský průmysl ubraly z výkonu české ekonomiky, jak naznačují předběžné komentáře z ČSÚ. Pokud by růst přidané hodnoty také dosáhl pouze 0,2 %, pak by se jednalo o jeho výrazné zpomalení z 0,9 % v prvním čtvrtletí či z průměrného 0,7 % v posledních dvou čtvrtletích, ale i z průměrných 0,3 % v roce 2024. Komentář k růstu HDP v předcházejícím čtvrtletí
zde.
Ve výsledku meziroční růst HDP asi mírně zpomalil na 2,4 % z pravděpodobně revidovaných 2,5 % v prvním čtvrtletí. Současně se zaměstnanost zvýšila meziročně o 1 %, což sice znamená mírné zpomalení, přesto to přispělo jen k nepatrnému zlepšení produktivity práce.
Mezikvartální nárůst zaměstnanosti dosáhl ve druhém čtvrtletí 0,4 %, což je o něco méně než půlprocentní přírůstek z prvního čtvrtletí. Přesto zůstává výraznější než průměrný růst o 0,1 % zaznamenaný v roce 2024. Tento vývoj je v kontrastu s vyšší registrovanou nezaměstnaností, což naznačuje, že se trh práce výrazněji neochlazuje, ale spíše dochází k jeho strukturálním změnám.
K americkým clům: Podle květnového průzkumu České bankovní asociace by 12% americká cla během let 2025 a 2026 tlumila růst české ekonomiky přibližně o 0,8% bodu. Pokud bychom předpokládali mírně vyšší cla než 15% (kvůli oceli s hliníkem), pak by jejich dodatečný negativní dopad na Českou ekonomiku představoval přibližně čtyři desetinky procentního bodu během letošního a příštího roku. To by po slibném růstu HDP na začátku roku, mohlo vyústit v letošní růst ekonomiky okolo dvou procent či mírně pod nimi. Relativně pozitivní zprávu přináší nižší finální clo na automobily, což povede k méně negativním dopadům na naše největší obchodní partnery, tedy Německo a Slovensko.