Je nezměněná úroková sazba ČNB na 3,50 % znamením nastávající bonanzy, nebo klidu před bouří?

Komentář Jaromíra Šindela, hlavního ekonoma ČBA: Centrální banka nepřekvapila jednomyslným ponecháním úrokových sazeb beze změny, tedy s dvoutýdenní repo sazbou na 3,50 %, a to již páté zasedání v řadě po květnovém snížení o 25bp. Ačkoliv bankovní rada nezměnila svůj pohled na rizika a nejistoty obestírající listopadovou prognózu ČNB, s ohledem na rizika na finančních trzích a zrušení poplatku za obnovitelné zdroje však hodnotí rizika vůči inflaci jako vyrovnaná po listopadovém proinflačním hodnocení.
Je nezměněná úroková sazba ČNB na 3,50 % znamením nastávající bonanzy, nebo klidu před bouří? ilustrační foto
Náš základní scénář navíc předpokládá, že úrokové sazby ČNB zůstanou beze změny i v průběhu roku 2026 a pravděpodobně také v roce 2027, pro který však již tržní úrokové sazby zaceňují jejich zvýšení (přibližně jedno o 25bp na dvou letech a dvoje na tří letech). 
Současné ponechání úrokové sazby odráží smíšený obraz ekonomických dat. Jestřábí tón vychází ze silnějšího růstu HDP bez odpovídajícího zrychlení hodinové produktivity, stále robustního růstu mezd a nadále (více než) svižného růstu cen nemovitostí. Naopak určitou úlevu na začátku prosince přinesla nižší listopadová inflace, včetně jádrové složky, doprovázená slabšími výsledky výrobní (nikoli spotřební) části ekonomiky.

Ovšem rok 2026, ani rok 2027, se nemusí ukázat tak nudné, jak se z námi projektované stability úrokové sazby ČNB může zdát. A jednání Bankovní rady ČNB o nastavení jak měnové, tak makroprudenční politiky již rozhodně nudná nebudou. Kromě „běžných rizik“, která obestírají malou otevřenou ekonomiku, to bude především kvůli:

  1. stále silnému růstu cen nemovitostí, který má dopad na oba zmíněné nástroje ČNB a již se v průběhu roku 2025 „jestřábím“ způsobem promítl do měnové politiky a v listopadu také do makroprudenční politiky (viz komentář Vyšší ceny bytů vyvolávají bohatší diskusi nad makroprudenční politikou centrální banky, než se na první pohled zdá).
  2. realizovanému mixu rozpočtové a strukturální hospodářské politiky nové vlády,
  • její kroky v oblasti energetických cen budou desinflační, i když v případě zrušení POZE pro domácnosti spíše jednorázově, a tudíž pro ČNB z perspektivy měnové politiky méně významné. Nastavení energetické cenové politiky pro podniky však může přinést déletrvající desinflační impuls, který by mohl být relevantní i pro měnovou politiku na měnově-politickém horizontu, tedy 12–18 měsíců. V obou případech však svou roli sehrává i pozitivní důchodový efekt, daný vyšším reálným příjmem domácností po odečtení výdajů na energie, stejně jako růst přidané hodnoty podniků (díky nižší mezispotřebě v podobě nižších energetických nákladů). Jeho dopad na inflaci bude záviset na tom, zda se vyšší přidaná hodnota promítne inflačně do růstu mezd, nebo desinflačně skrze vyšší investiční aktivitu firem (díky lepšímu podnikatelskému prostředí).
  • Na měnově-politickém horizontu bude relevantní také samotný fiskální impuls nové vlády v oblasti sociální, mzdové a důchodové politiky. Tento vztah se na první pohled jeví jako proinflační, což finanční trhy po prázdninách reflektovaly, avšak jeho dopad nemusí být tak jednoznačný. Viz například v souvislosti s mojí tezí o nižší produktivitě vládního (veřejného) sektoru (viz 9. graf zde) kvůli relativně i absolutně nízkým reálným mzdám (viz 5. a 6. graf zde).
  • Vláda by měla, ba dokonce musí, sladit časování své pravděpodobně uvolněnější fiskální politiky se strukturálními reformami, které budou podporovat nabídkovou stranu ekonomiky prostřednictvím vyšší produktivity, aby se mohla vyhnout vytváření dalšího inflačního podhoubí, které by ji – i celou ekonomiku – později „odměnilo“ vyššími úrokovými sazbami jak na krátkém konci výnosové křivky (kvůli vyšší úrokové sazbě centrální banky), tak na jejím delším konci (vlivem vyšších inflačních očekávání).
  1. nastavení měnové politiky ostatních centrálních bank, které naopak mohou působit spíše desinflačně, pokud snížení úrokových sazeb amerického Fedu a polské centrální banky, podpoří kurz koruny. To však platí pouze za předpokladu, že česká fiskální a měnová politika nezvýší rizikovou prémii české koruny, případně ji neoslabí skrze růst inflačních očekávání.


Tržní úrokové sazby s delší splatností trochu polevily se zaceněním zvyšování sazeb 
Americký Fed a polská centrální banka by se měly v příštím roce přiblížit úrokové sazbě ČNB, zatímco ECB by měla - jako ČNB - zůstat beze změny
Kurz koruny vůči euru (červená linka) vypadá, že je tam, "kde má být" 
Srovnání klíčových proměnných s prognózou ČNB Vám neříká, že máte zvyšovat úrokovou sazbu, ale chybí zde (i v modelu) pravděpodobně nová fiskální politika