Záznam ze zářijového zasedání bankovní rady nemění mou interpretaci, že zářijové rozhodnutí přineslo pro trhy mírné holubičí překvapení, a to ze tří důvodů. 1) ČNB vnímá současné nastavení měnových podmínek jako dostatečně restriktivní pro utlumení inflačních tlaků, zejména ze služeb, a to i přes silnější růstu mezd ve druhém čtvrtletí.
2) Tomu napomáhá koruna, která posílila více, než ČNB čekala a dle některých v bankovní radě o něco více, než odpovídá výkonu ekonomiky s přešlapujícím průmyslem.
3) Bankovní rada považuje úvahy o zvýšení úrokové sazby za předčasné.
To však může kompenzovat fiskální jestřábí tón. Guvernér Michl zmínil přetrvávající vládní deficit za největší proinflační riziko. A průzkumy předvolebních preferencí nenaznačovaly, že by mělo dojít k výrazné změně v tomto hodnocení. Guvernérova poznámka může mírnit obavu některých účastníků finančního trhu, že by ČNB mohla být vůči případným fiskálním proinflačním tlakům budoucí vlády, shovívavější. Tuto obavu dlouhodobě, s ohledem na složení bankovní rady, vnímám jako přehnanou. A podobného názoru jsou pravděpodobně i finanční trhy, soudě podle současného vývoje tržních sazeb: na forwardovém trhu během šesti měsíců zaceňují necelou 50% možnost zvýšení úrokové sazby ČNB a delší sazby mi na pětiletém horizontu implikují přinejmenším dvoje zvýšení úrokové sazby.
Kombinace vyšších sazeb a stabilní, tedy silnější koruny, naznačuje, že finanční trhy před volbami vnímaly riziko spíše proinflačního působení trhu práce a budoucí vládní (nejen fiskální) politiky, ale zároveň nepočítaly s výrazným zhoršením deficitu veřejných rozpočtů. Pokud dáme stranou proinflační působení trhu práce – poslední proinflační data v podobě silnějšího růstu mezd byla zveřejněna 3. září – pak se při pohledu na tržní sazby domnívám (viz fialová čára s dvouletými českými swapy v prvním grafu či oranžová čára s kumulativní změnou rozdílu pětiletého českého swapu vůči eurovému od konce roku 2023), že trhy započítávají spíše omezené zhoršení fiskální politiky (možná můžeme zjednodušit ilustrativní psychologickou hranicí do -3 % HDP).
K důvodům této kombinace zacenění se může přidat i méně vstřícná politika vůči ukrajinským pracovníkům, což může být rovněž vnímáno jako proinflační riziko – byť pravděpodobně jen omezeně, neboť by to zároveň mohlo negativně působit na korunu kvůli oslabení konkurenceschopnosti. Celkově taková kombinace naznačuje očekávání, že budoucí vládní politika krátkodobě nepovede k výraznému zhoršení rozpočtových ukazatelů, zejména pokud silnější růst HDP, podpořen rozpočtovou politikou, omezí růst vládního zadlužení.